"Evo sunca." Putovanje u Rišikeš: ljudi, iskustva, savjeti

Ovdje nikad niste sami

I evo me u Delhiju. Napuštajući aerodromsku zgradu, udišem vreli, zagađeni vazduh metropole i bukvalno osećam na desetine čekajućih pogleda taksista sa natpisima u rukama, čvrsto opruženih duž ograda. Ne vidim svoje ime, iako sam rezervisao auto do hotela. Dolazak od aerodroma do centra glavnog grada Indije, grada New Delhija, je jednostavan: vaš izbor su taksi i metro (prilično čist i dobro održavan). Podzemnom željeznicom, putovanje će trajati oko 30 minuta, automobilom oko sat vremena, u zavisnosti od saobraćaja na ulicama.

Bio sam nestrpljiv da vidim grad, pa sam preferirao taksi. Vozač je ispao rezervisan i ćutljiv na evropski način. Gotovo bez gužve, jurnuli smo do Glavne čaršije, pored koje se nalazio hotel koji mi je preporučio. Ovu čuvenu ulicu nekada su birali hipiji. Ovdje je lako ne samo pronaći najpovoljniju opciju stanovanja, već i osjetiti uzavreli šareni život orijentalnog bazara. Počinje rano ujutro, sa izlaskom sunca, i ne prestaje, vjerovatno do ponoći. Svaki komad zemlje, osim uskog pješačkog kolovoza, okupiran je trgovačkim arkadama sa suvenirima, odjećom, hranom, kućnim potrepštinama i antikvitetima.

Vozač je dugo kružio uskim trakama u zaglušujućoj gustoj gomili rikši, kupaca, bicikala, krava, bicikala i automobila, da bi na kraju stao uz riječi: „A onda moraš hodati – auto neće proći. Blizu je kraja ulice.” Osjetivši da nešto nije u redu, odlučila sam da se ne ponašam kao razmažena mlada dama i, podigavši ​​torbu, rekla sam zbogom. Naravno, na kraju ulice nije bilo hotela.

Čovjek svijetle puti u Delhiju neće moći proći ni minut bez pratnje. Odmah su mi počeli prilaziti znatiželjni prolaznici, nudeći pomoć i upoznavanje. Jedan od njih me ljubazno otpratio do ureda za turističke informacije i obećao da će mi svakako dati besplatnu kartu i objasniti put. U zadimljenoj, skučenoj prostoriji sačekao me je ljubazni zaposlenik koji me je, uz sarkastičan osmijeh, obavijestio da se hotel koji sam odabrao nalazi u sirotinjskoj četvrti u kojoj nije bezbedno živjeti. Nakon što je otvorio web stranice skupih hotela, nije se ustručavao reklamirati luksuzne sobe u prestižnim područjima. Užurbano sam objasnio da vjerujem preporukama prijatelja i, ne bez poteškoća, probio se na ulicu. Ispostavilo se da sljedeći pratioci nisu bili tako merkantilni kao njihovi prethodnici i doveli su me kroz beznadežno zatrpane ulice pravo do vrata hotela.

Hotel se pokazao prilično udobnim i, prema indijskim konceptima čistoće, njegovanim mjestom. Sa otvorene verande na poslednjem spratu, gde se nalazi mali restoran, mogao se diviti živopisnom pogledu na krovove Delhija, gde, kao što znate, takođe žive ljudi. Pošto ste bili u ovoj zemlji, shvatite koliko ekonomično i nepretenciozno možete koristiti prostor.

Gladan nakon leta, neoprezno sam naručio curry pomfrit, falafel i kafu. Veličine porcija posuđa su bile jednostavno šokantne. Instant kafa je velikodušno sipana do vrha u visoku čašu, pored nje na ogromnom tanjiru ležala je "kafena" kašika, koja po veličini više podseća na trpezariju. Ostaje mi tajna zašto se u mnogim kafićima u Delhiju topla kafa i čaj piju iz čaša. U svakom slučaju, večerao sam za dvoje.

Kasno uveče, iscrpljen, pokušavao sam da nađem jorgan u sobi, ili barem dodatnu posteljinu, ali uzalud. Morao sam da se pokrijem sumnjivim pokrivačem za čistoću, jer je do noći odjednom postalo veoma hladno. Iza prozora, uprkos kasnim satima, automobili su i dalje trubili i komšije su bučno ćaskale, ali mi je već počeo da se sviđa ovaj osećaj gustine života.

Grupni selfi

Moje prvo jutro u glavnom gradu počelo je obilaskom. Iz turističke agencije su me uvjerili da će to biti 8-satni izlet do svih glavnih atrakcija s prijevodom na engleski.

Autobus nije stigao u zakazano vrijeme. Nakon 10-15 minuta (u Indiji se ovo vrijeme ne smatra zakašnjenjem) došao je po mene uredno odjeveni Indijanac u košulji i farmerkama – pomoćnik vodiča. Prema mojim zapažanjima, za indijske muškarce, svaka košulja se smatra pokazateljem formalnog stila. Pritom, uopšte nije važno sa čime se kombinuje – sa pohabanim farmerkama, aladinima ili pantalonama.

Moj novi poznanik doveo me je do mjesta okupljanja grupe, manevrišući kroz gustu gomilu natprirodnom agilnošću. Prošavši nekoliko traka, došli smo do starog zveckajućeg autobusa, koji me elokventno podsjetio na moje sovjetsko djetinjstvo. Dobio sam počasno mesto na frontu. Kako se koliba punila turistima, sve sam više shvaćao da u ovoj grupi osim mene neće biti Evropljana. Možda ne bih obraćao pažnju na ovo da nije bilo širokih, proučavajućih osmijeha svih koji su ušli u autobus. Već s prvim riječima vodiča primijetio sam da je malo vjerovatno da ću nešto novo naučiti tokom ovog putovanja – vodič se nije zamarao detaljnim prijevodom, dajući samo kratke napomene na engleskom. Ova činjenica me nije nimalo uznemirila, jer sam imao priliku ići na ekskurzije za „svoje ljude“, a ne za zahtjevne Evropljane.

U početku su se svi članovi grupe i sam vodič odnosili prema meni s oprezom. Ali već kod drugog objekta – kod vladinih zgrada – neko je bojažljivo upitao:

– Gospođo, mogu li da napravim selfi? Složio sam se sa osmehom. I odlazimo.

Nakon samo 2-3 minute, svih 40 ljudi u našoj grupi žurno se postrojilo da se slikaju sa bijelcem, što se u Indiji još uvijek smatra dobrim znakom. Naš vodič, koji je isprva nemo posmatrao proces, ubrzo je preuzeo organizaciju i počeo da daje savete kako da ustane i u kom trenutku da se nasmeši. Fotosesiju su pratila pitanja iz koje sam zemlje i zašto putujem sama. Saznavši da se zovem Svetlost, radost mojih novih prijatelja nije imala granice:

– To je indijsko ime*!

Dan je bio naporan i zabavan. Na svakoj lokaciji, članovi naše grupe su dirljivo pazili da se ne izgubim i insistirali da mi plate ručak. I uprkos strašnim gužvama u saobraćaju, stalnim kašnjenjima skoro svih članova grupe i činjenici da zbog toga nismo imali vremena da dođemo do Gandhi muzeja i Crvenog Forda pre zatvaranja, pamtiću ovo putovanje sa zahvalnošću za još dugo vremena.

Delhi-Haridwar-Rishikesh

Sledećeg dana morao sam da putujem u Rišikeš. Iz Delhija možete doći do glavnog grada joge taksijem, autobusom i vozom. Ne postoji direktna željeznička veza između Delhija i Rišikeša, pa putnici obično idu u Haridwar, odakle se presjedaju na taksi, rikšu ili autobus do Rikišeša. Ako se odlučite za kupovinu karte za vlak, lakše je to učiniti unaprijed. Definitivno će vam trebati indijski broj telefona da dobijete kod. U ovom slučaju, dovoljno je da pišete na e-mail adresu navedenu na sajtu i objasnite situaciju – kod će vam biti poslan poštom.

Prema savjetima iskusnih ljudi, autobusom vrijedi ići samo u krajnjoj nuždi – nesigurno je i iscrpljujuće.

Pošto sam živio u kvartu Paharganj u Delhiju, do najbliže željezničke stanice, New Delhija, moglo se stići pješice za 15 minuta. Tokom cijelog putovanja došao sam do zaključka da je teško izgubiti se u većim gradovima Indije. Svaki prolaznik (a još više zaposlenik) rado će objasniti put strancu. Recimo, već u povratku, policajci koji su dežurali u stanici ne samo da su mi detaljno rekli kako da dođem do perona, već su me nešto kasnije i tražili da me obaveste da je došlo do promene u raspored.

Putovao sam do Haridwara Shatabdi Express vozom (CC klasa**). Prema preporukama upućenih ljudi, ovaj vid transporta je najsigurniji i najudobniji. Tokom putovanja smo jeli nekoliko puta, a na meniju su bila vegetarijanska i, osim toga, veganska jela.

Put do Haridvara proleteo je neopaženo. Iza blatnjavih prozora bljeskale su kolibe od krpa, kartona i dasaka. Sadhui, Cigani, trgovci, vojnici – nisam mogao a da ne osjetim nestvarnost onoga što se događa, kao da sam upao u srednji vijek sa njegovim skitnicama, sanjarima i šarlatanima. U vozu sam sreo mladog indijskog menadžera, Taruna, koji je bio na putu za Rišikeš na poslovnom putu. Iskoristio sam priliku i ponudio da uhvatim taksi za dvoje. Mladić se brzo cjenkao sa rikšom za pravu, neturističku cijenu. Usput me je pitao za mišljenje o Putinovoj politici, veganstvo i globalno zagrijavanje. Ispostavilo se da je moj novi poznanik čest posjetilac Rišikeša. Na pitanje da li se bavi jogom, Tarun se samo nasmiješio i odgovorio da… ovdje se bavi ekstremnim sportovima!

– Alpsko skijanje, rafting, bungee jumping. Hoćete li i vi to doživjeti? upita Indijanac oštro.

„Malo je verovatno, došao sam po nešto sasvim drugo“, pokušao sam da objasnim.

– Meditacija, mantre, Babaji? Tarun se nasmijao.

Zbunjeno sam se smejao u odgovoru, jer nisam bio spreman na takav zaokret i razmišljao o tome koliko me još otkrića čeka u ovoj zemlji.

Opraštajući se od svog saputnika na kapiji ašrama, zadržavajući dah, ušao sam unutra i krenuo prema bijeloj okrugloj zgradi.

Rišikeš: malo bliže Bogu

Poslije Delhija, Rišikeš, posebno njegov turistički dio, izgleda kao kompaktno i čisto mjesto. Ovdje ima dosta stranaca na koje lokalno stanovništvo gotovo da i ne obraća pažnju. Vjerovatno prva stvar koja impresionira turiste su poznati mostovi Ram Jhula i Lakshman Jhula. Prilično su uske, ali se u isto vrijeme na njih ne sudaraju vozači bicikala, pješaci i krave. Rišikeš ima ogroman broj hramova koji su otvoreni za strance: Trayambakeshwar, Swarg Niwas, Parmarth Niketan, Lakshmana, kompleks prebivališta Gita Bhavan… Jedino pravilo za sva sveta mjesta u Indiji je da skinete cipele prije ulaska i naravno , ne štedi ponude J

Govoreći o znamenitostima Rišikeša, ne može se ne spomenuti Beatles Ashram ili Maharishi Mahesh Yogi Ashram, tvorac metode transcendentalne meditacije. Ovdje možete ući samo sa ulaznicama. Ovo mjesto ostavlja mističan utisak: ruševne zgrade zatrpane u šikarama, ogroman glavni hram bizarne arhitekture, jajolike kuće za meditaciju razbacane unaokolo, ćelije sa debelim zidovima i sićušnim prozorima. Ovdje možete satima hodati, slušati ptice i gledati konceptualne grafite na zidovima. Gotovo svaka zgrada sadrži poruku – grafike, citate iz pjesama Liverpool četvorke, nečiji uvid – sve to stvara nadrealni ugođaj promišljenih ideala 60-ih.

Kada se nađete u Rišikešu, odmah shvatite zbog čega su svi hipiji, bitnici i tragači došli ovamo. Ovdje duh slobode vlada u samom zraku. Čak i bez mnogo rada na sebi, zaboravljate na težak tempo koji ste izabrali u metropoli, i, hteli-nehteli, počinjete da osećate nekakvo bezoblačno srećno jedinstvo sa onima oko sebe i svime što vam se dešava. Ovdje možete lako prići svakom prolazniku, raspitati se kako ste, popričati o predstojećem festivalu joge i rastati se sa dobrim prijateljima, da biste sutradan ponovo prešli na spustu do Ganga. Nije slučajno da svi oni koji dođu u Indiju, a posebno na Himalaje, odjednom shvate da se ovdje želje ispunjavaju prebrzo, kao da vas neko vodi za ruku. Glavna stvar je imati vremena da ih pravilno formulirate. I ovo pravilo zaista funkcionira – testirano na sebi.

I još jedna bitna činjenica. U Rišikešu, ne plašim se da napravim takvu generalizaciju, svi stanovnici su vegetarijanci. U najmanju ruku, svi koji ovdje dolaze jednostavno su primorani da se odreknu proizvoda nasilja, jer mesne prerađevine i jela nećete naći u lokalnim trgovinama i ugostiteljstvu. Štaviše, ovdje ima dosta hrane za vegane, o čemu rječito svjedoče i cijene: “Pečenje za vegane”, “Vegan Cafe”, “Veganska masala” itd.

joga

Ako idete u Rišikeš da praktikujete jogu, onda je bolje da unapred izaberete aršam, gde biste mogli da živite i vežbate. U nekima od njih ne možete stati bez poziva, ali ima i onih s kojima je lakše pregovarati na licu mjesta nego ulaziti u dugu prepisku putem interneta. Budite spremni za karma jogu (možda će vam biti ponuđena pomoć u kuvanju, čišćenju i drugim kućnim poslovima). Ako planirate da kombinujete časove i putovanja, onda je lakše pronaći smeštaj u Rišikešu i doći u najbliži ašram ili redovnu školu joge na odvojene časove. Osim toga, u Rišikešu se često održavaju festivali joge i brojni seminari – na svakom stubu ćete vidjeti najave o ovim događajima.

Odabrao sam Himalajsku joga akademiju, koja je fokusirana uglavnom na Evropljane i Ruse. Svi časovi ovde su prevedeni na ruski. Nastava se održava svakog dana, osim nedjelje, od 6.00 do 19.00 sati sa pauzama za doručak, ručak i večeru. Ova škola je namenjena onima koji se odluče da dobiju sertifikat instruktora, kao i svima.

Ako uporedimo sam pristup učenju i kvalitet nastave, onda prvo sa čime se susrećete tokom nastave jeste princip doslednosti. Nema komplikovanih akrobatskih asana dok ne savladate osnove i razumete rad svakog mišića u pozi. I to nisu samo riječi. Nije nam bilo dozvoljeno da radimo mnoge asane bez blokova i pojaseva. Polovinu lekcije mogli bismo posvetiti samo poravnanju psa prema dolje i svaki put naučimo nešto novo o ovoj pozi. U isto vrijeme, učili su nas da prilagodimo svoje disanje, koristimo bandhe u svakoj asani i radimo s pažnjom tokom cijele sesije. Ali ovo je tema za poseban članak. Ako pokušate da generalizujete doživljeno sedmično iskustvo prakse, onda nakon njega shvatite da se sve, pa i najteže, postiže kroz stalnu dobro izgrađenu praksu i da je važno prihvatiti svoje tijelo takvo kakvo jeste.

povratak

Vratio sam se u Delhi uoči praznika Šive – Maha Shivaratri**. Vozeći se do Haridvara u zoru, bio sam zapanjen da grad kao da ne ide u krevet. Na nasipu i glavnim ulicama gorjela je raznobojna iluminacija, neko je šetao Gangom, neko je završavao posljednje pripreme za praznik.

U prestonici sam imao pola dana da kupim preostale poklone i vidim ono što nisam stigao da vidim prošli put. Nažalost, moj posljednji dan putovanja pao je u ponedjeljak, a na današnji dan su svi muzeji i neki hramovi u Delhiju zatvoreni.

Zatim sam, po savjetu hotelskog osoblja, uzeo prvu rikšu na koju sam naišao i zatražio da me odvedu do poznatog hrama Sikha – Gurdwara Bangla Sahib, koji je bio 10 minuta vožnje od hotela. Čovjek rikše je bio presrećan što sam odabrao ovu rutu, predložio mi je da sama odredim cijenu i pitao da li treba da idem negdje drugdje. Tako sam uspio jahati u večernjim satima Delhi. Rikša je bio veoma ljubazan, birao je najbolja mesta za slike i čak se ponudio da me slika kako vozim njegov transport.

Jesi li sretan, prijatelju? nastavio je pitati. – Srećan sam kad si ti srećan. Ima toliko lepih mesta u Delhiju.

Pred kraj dana, kada sam razmišljao koliko će me koštati ova nevjerovatna šetnja, moj vodič je iznenada ponudio da svratim do njegove suvenirnice. Rikša nije ni ušla u „svoju” radnju, već mi je samo otvorila vrata i požurila nazad na parking. Zbunjen sam pogledao unutra i shvatio da sam u jednom od elitnih butika za turiste. U Delhiju sam već nailazio na ulične lajavce koji hvataju lakovjerne turiste i pokazuju im put do velikih trgovačkih centara sa boljom i skupljom robom. Ispostavilo se da je moja rikša jedna od njih. Kupivši još par indijskih šalova kao zahvalu za divno putovanje, vratila sam se zadovoljna u hotel.

Sumitov san

Već u avionu, kada sam pokušavao da sumiram svo iskustvo i znanje koje sam stekao, mladi Indijac od oko 17 godina se iznenada okrenuo prema meni, sedeći u obližnjoj stolici:

– Ovo je ruski jezik? upitao je, pokazujući na moj otvoreni blok za predavanja.

Tako je počelo još jedno moje poznanstvo iz Indijanaca. Moj saputnik se predstavio kao Sumit, ispostavilo se da je student medicinskog fakulteta Univerziteta u Belgorodu. Tokom leta, Sumit je elokventno pričao o tome kako voli Rusiju, a ja sam zauzvrat priznao svoju ljubav prema Indiji.

Sumit studira u našoj zemlji jer je obrazovanje u Indiji preskupo – 6 miliona rupija za čitav period studiranja. Istovremeno, na univerzitetima je premalo mjesta koja finansira država. U Rusiji će obrazovanje koštati njegovu porodicu oko 2 miliona.

Sumit sanja da putuje širom Rusije i uči ruski. Nakon završetka fakulteta, mladić će se vratiti kući da liječi ljude. Želi da postane kardiohirurg.

„Kada zaradim dovoljno novca, otvoriću školu za djecu iz siromašnih porodica“, priznaje Sumit. – Siguran sam da će Indija za 5-10 godina moći da prevaziđe nizak nivo pismenosti, kućni otpad i nepoštivanje elementarnih pravila lične higijene. Sada u našoj zemlji postoje programi koji se bore sa ovim problemima.

Slušam Sumit i smiješim se. U mojoj duši se rađa spoznaja da sam na pravom putu ako mi sudbina pruži priliku da putujem i upoznajem tako divne ljude.

* U Indiji postoji ime Shweta, ali i njima je jasan izgovor sa glasom "s". Riječ "Shvet" znači bijelu boju, a takođe i "čistoću" i "čistoću" na sanskrtu.

** Praznik Mahashivaratri u Indiji je dan odanosti i obožavanja boga Šive i njegove žene Parvati, koji slave svi ortodoksni hindusi u noći prije mladog mjeseca u proljetnom mjesecu Phalgun (datum "pluta" od kraja februara do sredine marta po gregorijanskom kalendaru). Praznik počinje sa izlaskom sunca na dan Shivaratri i nastavlja se cijelu noć u hramovima i na kućnim oltarima, ovaj dan se provodi u molitvama, recitovanju mantri, pjevanju himni i obožavanju Šive. Šejvije na ovaj dan poste, ne jedu i ne piju. Nakon ritualnog kupanja (u svetim vodama Ganga ili druge svete rijeke), šaivci oblače novu odjeću i žure do najbližeg Shivinog hrama da mu prinesu ponude.